søndag den 27. februar 2011

Lørdag, Det gode, med det dårlige

I dag skulle vi tidligt i gang da vi skulle ud til en formiddag med astronaut træning, så vi skulle af sted for hotellet kl 8 så vi var sikre på at være der kl 9. Men i første omgang kørte vi ud og ventede ved det forkerte område, og de åbnede først kl 9 hvor vi fik at vide vi var det forkerte sted, så vi endte med at komme små 20 min for sent, men det virkede ikke til at være kritisk.
 Der var et ret tæt program planlagt for os, vi blev delt op i fire grupper, jeg var i Discovery (den rumfærge vi så blive sent op torsdag).
Det første sted vi kom ind var ”Mission control”, som var et lille simulerings rum med 6 pladser, 6 roller som 6 af os senere skulle bemande i vores simulering af en mission på fast forward. Det næste var en tur igennem en 1:1 kopi af discovery rumfærgen, her var der 4 pladser i cockpit og 3 pladser i ”science” delen af rumfærgen, dette passede med antallet af personer i gruppen. Men før vi kunne komme i gang med vores mission skulle vi igennem en omgang astronaut træning, hvilket var delt op i 3 dele, først en væk hvor man fik en fancy klatresele også blev der spændt en vægt til den anden ende som udlignede ens egen, dette gjorde at man kunne opleve hvordan det er at bevæge sig rundt et sted hvor der ikke er tyngdekraft, det var meget sjovt, men det virkede ikke helt, da der var friktion i den trisse som sad i toppen. Men det gav fornemmelsen af at det bestemt ikke er nemt, eller kommer naturligt til os at bevæge sig i nul tyngdekraft.
Den anden var mere fysik krævende, det var et sæde man blev spændt fast i, også drejede den eller tilfældigt i alle tre demissioner hurtigere og hurtigere i et minut, det var faktisk ret hård i længden, og man mistede fuldstændig orienteringen. Det var naturligvis frivilligt at tage en tur, men jeg skulle naturligvis prøve, og det var også rigtig sjovt.
Den sidste var den sjoveste, og det var også her vi fik tildelt vores roller når vi skulle udføre vores mission, det var en række computere som var sat op til at simulere landing af rumfærgen ved Kennedy Space Center. Det var samme program som piloterne til den rigtige rumfærge bruger, den var dog sat på ”easy” tror jeg. Det var virkelig sjovt at prøve at lande, og dette var også lidt en konkurrence. Jeg blev Flight controller, den som styrede salgets gang inde fra mission control. Det var lige præcis den position som jeg gerne ville have, så det var bare rigtig fedt.
Så kom tiden til at køre en simuleret rum mission, det blev gjort ved at alle gik til deres pladser, også var der et ”script”, man havde de ”rigtige” skærme foran sig, og kunne på store fladskærme se video af dem som sad inde i Discovery samt en animation af rumfærgen, som i starten stod på afsendingsrampen.
Så begynde ”legen” ellers, vi havde alle sammen headsets på og kunne høre alt hvad der skulle ske, også var det ellers i gang – Det var mere realistisk end jeg havde forventet, og folk gik virkelig op i at få det til at virke rigtigt. Der var hele pre-flightcheck, så selve opsendelsen, der efter skulle vi sætte en satellit ud, dette gik dog ikke så godt, desværre. Men vi forsatte med landing, som til gengæld gik rigtig godt! Vi havde en super comander ombord som lavede en super landing! (var ikke nogle garanti)
Som afslutning var der planlagt et foredrag af en rigtig astronaut, som havde været af sted på to opsendelser og havde over 800timer i vægtløs tilstand. Han havde et slideshow med 37 slides, men kom kun til nr. 5 så ville han hellere bare at vi stillede spørgsmål, og det blev det så gjort i 30 min, det var virkelig spændene, og vi lærte utrolig meget. Han var en meget levende foredragsholder, og man kunne tydelig mærke at han havde prøvet det meste, havde levet sin drøm!

Så var kl ved at være 14, og vi tog tilbage til hotellet, Der var desværre begyndt at blive lidt små syg, feber og ondt i ledende og hovedet, så jeg valgte at ligge mig og op sove nogle timer, hvilket hjalp en smule. Der efter tog jeg på steak house og fik et dejligt klassisk amerikansk måltid, var først en 6 stk kæmpe rejer i svøb, som så var grillet og blev serveret med barbequesauce. Der efter en gang spareribs også i barbeque, som var stegt så godt at kødet faldt af knoglerne.

Lige da jeg kom tilbage fra steak house var der en af de andre deltagere som havde fødselsdag, og det skulle naturligvis fejres med et par store kager, hvor der var trygt billeder af en raket på den ene og en astronaut på den anden, trykt med en specielt printer der kan printe frugtfarvet sukker som så kan ligges oven på en kage. Det var rigtig hyggeligt men jeg var begyndt at få mere feber, så jeg valgte at smutte inden der gik alt for meget øl i det.

Lige nu sider jeg i min seng med laptoppen på skødet og har taget 1½ dårlig amerikansk b-film om at skrive dette indlæg, og nu tror jeg, jeg vil prøve at få noget søvn. VI har heldigvis ikke noget vigtigt planlagt til i morgen, så jeg regner med at kunne komme mig i løbet af i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar